• ورود
  • سبد خرید شما خالی است.

ورود

برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آقای دکتر خلیل صفری

کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز

کد انتخاباتی 1856

به منظور آشنایی با سوابق‌کاری و تجربیات آقای دکتر خلیل صفری اینجا را کلیک نمایید.

 

هدف از تشكيل شوراها، مشاركت دادن مردم محلي در اداره امور خويش است تا افراد نسبت به اداره محل خويش احساس مسئوليت بيشتري پيدا كنند. اين نوع مشاركت كه از خصوصيات يك جامعه برخوردار از حاكميت مردمي است سبب پيشرفت و بهبود امور جامعه مي گردد.

لذا یکی از اهداف بنده جهت حضور در عرصه انتخابات شورای شهر دستیابی کامل به همین هدف می‌باشد. با توجه به این که یک عضو شورای شهر بیش از آن که نظریه پرداز در حوزه مسائل تخصصی باشد باید هنر مشارکت کلیه ارکان مدیریت شهری با اولویت مردم را داشته باشد.

از آنجا که چشم انداز  و راهبردها و راهکارهای عملیاتی در اسناد متنوع بالادستی (از جمله بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری‌های کشور، برنامه عملیاتی شهرداری شیراز و…) ذکر شده است و نیازی به تکرار ندارد، لذا براساس این قوانین و حدود اختیارات شوراها، نظریات و برنامه‌های اجرایی خود را به شرح زیر اعلام خواهم کرد.

این برنامه جهت اطلاع عموم منتشر خواهد شد و امید است در برنامه جامع مدیریت شهری دوره ششم نقشی هر چند اندک داشته باشد.

 

چشم انداز شورای اسلامی شهر شیراز ۱۴۰۴

از طریق همکاری مردم  دورنما و تصویری که از وضعیت آینده شورای اسلامی شهر شیراز ترسیم نموده‌ام به این شرح است.

  • شورایی توانمند در مدیریت یکپارچه موضوعات شهر شیراز در تعامل سازنده با کلیه ذی‌نفعان (شهروندان و انجمن‌های تخصصی و مردم نهاد، آستان مقدس شاهچراغ، نهادهای عمومی و سازمان‌های خدمات‌رسان و…
  • شورایی پیشتاز و حساس نسبت به مسائل زیست محیطی و فعال در زمینه رشد هوشمند شهر شیراز
  • شورایی شفاف و پاسخگو در مقابل شهروندان
  • شورایی پیشتاز و موثر در تشکیلات شورای عالی استان‌ها

 

برنامه‌های بلندمدت

برنامه بلند‌مدت تدوین شده بر اساس اولویت‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

  1. برنامه‌ریزی درخصوص مشارکت انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی مردم نهاد (NGO) و کلیه نهادهای عمومی و دستگاه‌های اجرایی در مدیریت شهری
  2. برقراری عدالت و شفافیت در  انواع مصوبات شورا (به ویژه نرخ انواع خدمات و مجوزات)
  3. مدیریت و نظارت بر سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی
  4. اصلاح و توسعه قوانین، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مدیریت شهری (به ویژه فرآیندهای حاکم بر انواع پروژه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه وعمران شهری) با هدف ایجاد تناسب میان پروژه‌های جدید و فرآیندهای قدیم
  5. رونق بخشی به فضاهای شهری با اولویت گسترش و توسعه مراکز فرهنگی، گردشگری و ورزشی
  6. تعیین تکلیف طرح‌های توسعه شهری (طرح جامع، تفصیلی و سایر طرح‌ها) و ایجاد و توسعه مراکز رصد و تحلیل اطلاعات شهری
  7. انتقال دانش کلان شهرهای پیشرو در حوزه مدیریت شهری با هدف ارتقاء نحوه مدیریت شهری در کشور
  8. دستیابی کامل به مدیریت منابع انسانی سبز به منظور کاهش آسیب‌های زیست محیطی
  9. دستیابی به رشد هوشمند شهری به منظور کاهش حداکثری بهای تمام شده خدمات شهری
  10. برسی و رفع معضلات ناشی از مهاجرت و تلاش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی

 

برنامه‌های میان مدت

برنامه‌های میان‌مدت به منظوردستیابی به برنامه‌های 10 گانه بلندمدت بالا تهیه شده‌اند.

  • تشکیل سامانه تعاملی مدیریت شهری شیراز به منظور افزایش شفافیت و هماهنگی بین کمیسیون‌ها، هیات‌ها و گروه‌ها از طریق ایجاد سامانه‌های مناسب(سایت-پیام رسان- جلسات حضوری، محتواهای الکترونیکی، فیلم و …)
  • تبدیل روابط عمومی شورای اسلامی شهرو شهرداری از کانال اطلاع‌رسانی گزارش عملکرد مدیران به شبکه تعاملی
  • اطلاع‌رسانی سریع و شفاف به مردم و همینطور پاسخ سریع، صحیح و دقیق به سوالات و خواسته‌های ایشان
  • تجمیع و هماهنگ نمودن سایت‌ها و کانال‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تعاملی بخش‌های مختلف به صورت یک سامانه جامع و کامل که ساده و کاربرپسند باشد.
  • توانمندسازی شهروندان، شوراها و گروه‌های مختلف و تبدیل آن‌ها به بازوهای کمیسیون‌های مختلف شورای شهر
  • به کارگیری مستمر کارشناسان خبره و صاحب نظر فارغ از گرایشات سیاسی و فراهم نمودن امکان تعامل و نظرخواهی و استفاده از توان بخش خصوصی
  • تغییر مسیر امور شوراها از روزمرگی به سمت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری
  • عدالت در نرخ گذاری خدمات و مجوزات به دو صورت تناسب بین خدمت و مبلغ دریافت شده و همچنین اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص موعدهای تغییر نرخ‌ها به صورت عمومی
  • ارتقا سلامتی شهروندان به عنوان سرمایه اصلی شهر در راستای افزایش رفاه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی
    انتخاب شهردار اصلح بر اساس اصل شایستگی
  • نظارت برسرمایه‌های انسانی شهرداری شیراز و به کارگیری افراد شایسته و حساس به مسائل محیط زیستی که شامل موارد زیر می‌شود.
    • شناسایی اهم نارسائی‌ها و مشکلات حوزه منابع انسانی
    • تدوین نظام اثربخش برای ارزشیابی عملکرد کارکنان
    • تدوین نظام شناسائی، انتخاب وانتصاب مدیران
    • تدوین نظام جامع رفاهی با هدف ارتقا تعلق سازمانی، احساس امنیت و رضایت شغلی کارکنان
    • آموزش هدفمند کارکنان با هدف یکسان‌سازی اطلاعات به ویژه در حوزه شهرسازی و پرهیز از تفسیرهای متعدد
    • توانمندسازی کارکنان به منظور تقبل وظایف و مسولیت‌های مرتبط با مشاغل
  • نظارت بر ناهماهنگی‌های سیستم مدیریت شهری و کشف گلوگاه‌ها و دستیابی به شیوه رفع آن‌ها
  • نظارت بر اولویت هزینه کرد مالی بر اساس استراتژی‌ها و برنامه‌های بلندمدت
  • توسعه مدیریت منابع انسانی استراتژیک و سبز در شهرداری به منظور ایجاد فرهنگ سازمانی متناسب با شرایط محیطی
  • تهیه فرآیند اخذ انواع مجوزها و رفع گلوگاه‌ها جهت کوتاه نمودن زمان صدور مجوز
  • حل مشکلات میان شهرداری و شهروندان و سرمایه‌گذاران در اخذ مجوزات طولانی سایر ارگان‌ها
  • تسهیل فرآیند انعقاد و ابلاغ قراردادهای سرمایه‌گذاری
  • تصویب قوانین مختص پروژه‌های نوآورانه با حفظ مالکیت معنوی
  • توسعه پروژه‌های زیرساختی و نوآورانه بلندمدت
  • تعیین تکلیف موضوع دفاتر پیشخوان و تصویب حق‌الزحمه متناسب
  • افزایش شفافیت جهت حذف تفاسیر مختلف و رانت‌ها و دلالی‌ها
  • اصلاح قوانین مشارکتبه نحوی که سرمایه‌گذاران به دنبال مشارکت با شهرداری باشند،
  • رشد هوشمند شهر با توجه به تراکم‌های مورد نیاز و متناسب، جلوگیری از رشد طولی و بی‌رویه شهر
  • رونق فضاهای راکد شهری
  • تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام سطح شهر
  • توسعه و تکمیل چرخه حمل ونقل عمومی(اتوبوس، قطار شهری، تاکسی، دوچرخه ، پارکینگ ومسیر پیاده)
  • تعیین تکلیف طرح جامع و طرح‌های تفصیلی شیراز
  • تکمیل و توسعه طرح همسان ضوابط شهرسازی
  • ایجاد و توسعه مرکز رصد اطلاعات شهری
  • متحدالشکل کردن و استاندارد کردن ساختمان‌های شهرداری با هدف افزایش کیفیت فضای خدمات‌رسانی به مردم
  • ارتقا پیشخوان مردم در مناطق به قوی‌ترین بخش شهرداری
  • تقویت و توسعه طرح‌های توسعه پایدار متناسب با محیط زیست.
  • تصویب مصوبات در خصوص تعامل حداکثری کلیه نهادهای عمومی و دستگاه‌های اجرایی با شهرداری و شورای اسلامی شهر
  • تصویب مصوبات در خصوص افزایش اختیار شهرداری‌ها در مدیریت شهری
  • انتقال دانش و تجارب شهرداری کلیه شهرها و رسیدن به قوانین مشترک در بین کلان شهرها
  • تشکیل سامانه شفاف انتقال اطلاعات مدیریت شهری برای رسیدن به درک متقابل موضوعات و وحدت رویه در بین شهرهای مختلف

6 پاسخ به "برنامه‌ها و اهداف"

  1. سلام جناب دکتر
    من دانشجوی شما هستم و با شناختی که ازتون دارم به تواناییهای شما ایمان دارم منتها جهت روشن شدن بعضی مسائل چنتا سوال مطرح میکنم و ممنون میشم وقت بذارید برام

    ۱. عمده درآمد شهرداری شیراز بیش از حد و به طور غیر منطقی وابسته به ساخت و ساز مسکن هست و در دوران کرونا و رکود ساخت مسکن این درآمد به شدت کاهش یافته به طوری که بعضی مواقع شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل خود متوسل به فروش املاک و کالاهای سرمایه ای خود می شود
    راهکار شما برای درآمد پایدار شهری چیه؟

    ۲. معمولا بیشتر اعضای شورای شهر در جهت منافع شخصی یا گروهی خود دست به اعمال نفوذ و حتی تغییر رویه ها می زنند و منافع مردمی و شهری رو نادیده می گیرن و احتمال مخالفت دیگر اعضا با برنامه های شما بسیار زیاده
    راهکار شما برای جلوگیری از این موارد و همینطور همراه کردن اونها با برنامه های خودتون چیه و از چه ابزاری در این خصوص استفاده خواهید کرد

    ۳. در برنامه هاتون در خصوص هدفمند کردن ارزشیابی پرسنل شهرداری و گزینش مدیران و کارکنان توانمند در پست های عملیاتی و حساس گفته بودید
    بسیاری از دستورالعمل های ارزشیابی غلط یا ناکامل کنونی بخشنامه های وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه هست برای تغییر یا تکمیل این متدهای ارزشیابی چه راهکاری دارید، توضیح بفرمایید
    ضمنا بسیاری از انتصابات گروهی و تیمی و بر اساس روابط هست، با این انتصابات چطور میخواید برخورد کنید در حالی که ممکنه از طرف خودِ اعضای شورای شهر صورت بگیره

    ۴. با توجه به مشغله زیاد شما در دانشگاه و جاهای دیگه ای که اطلاع داریم بفرمایید که شما برای کارهای شورای شهر چند ساعت در هفته وقت خواهید گذاشت

    ممنون از حسن توجهتون

    • با سلام خدمت شما دانشجوی محترم و سپاسگزاری از لطف و محبت شما نسبت به بنده
      از سوالاتی که مطرح نموده اید مشخص است که در این زمینه دارای تجربه ارزشمندی هستید. باعث افتخار است که پاسخ سوالاتتان را در اینجا مطرح نمایم.

      1- در خصوص سوال اول که فرمودید درآمد شهرداری وابسته به ساخت و ساز است لازم به ذکر است که این مساله یک واقعیتی که از ابتدا بنا بر آن نهاده شده و لازم است تغییراتی بنیادی در ساختار آن صورت پذیرد. پاسخ بنده در شعار رشد هوشمند و توسعه پایدار نهفته است. هر چند که ممکن است در کوتاه مدت هم رخ دهد اما وقوع کامل آن نیازمند مطالعه، برنامه‌ریزی و اجراست. به هر ترتیب شرایط فعلی شهر شیراز به این ترتیب است که شیراز شهری طولی است و تراکم پایینی نسبت به دیگر کلان شهرها دارد که این منجر به افزایش بهای تمام شده خدمت‌رسانی شده است. از طرفی نیز خشکسالی‌های پی‌درپی منجر به افزایش تعداد مهاجران در شیراز و افزایش شغل‌های کاذب شده که نه تنها درآمدی برای شهرداری ندارند بلکه هزینه‌های آسیب‌های اجتماعی را نیز مضاعف نموده است.
      بر این اساس مشخص است که یافتن موارد جایگزین برای کسب درآمد برای شهرداری، خود نیازمند مطالعه و بررسی بستر خاص جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی شهر شیراز است. اما مشخص است که مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌شود راه حل‌های احتمالی این مساله در آینده خواهند بود.
      • رشد هوشمند شهر شیراز، بدین معنا که از گسترش طولی شهر جلوگیری شود و سعی گردد از منابع طبیع، زمین و غیره حداکثر بهره‌برداری صورت پذیرد
      • توسعه روش‌های درآمدی برای شهرداری از جمله استفاده از کمک خیرین، مشارکت شهروندان، طرح‌های BOT ، گسترش زیرساخت‌های صنعت توریسم از جمله مذهبی، درمانی و …
      • حرکت به سوی کارآفرینی گرایی، بدین معنا که شهرداری به جای اینکه خود مستقیما درگیر درآمدزایی گردد با ایجاد بستر مناسب کارآفرینان را تشویق به توسعه و راه اندازی کسب و کارهای جدید نماید.

      2- در پاسخ به سوال دوم در خصوص احتمال مخالفت دیگر اعضاء با برنامه‌های بنده شایان ذکر است که بر اساس مبانی تئوریک رفتار سازمانی همیشه وجود مقداری مشخصی از تعارض و مخالفت در سازمان باعث بهبود عملکرد آن سازمان خواهد شد. لذا سازمانهایی که دارای سلامت هستند مقداری از تعارض در آنها پذیرفته شده است. بنابراین اگر این تعارض و مخالفت باعث بهبود و تکامل برنامه‌های بنده در راستای بهبود عملکرد شورا گردد با استقبال پذیرفته خواهد شد. اما اگر این مخالفت در راستای استفاده شخصی و گروهی باشد که یکی از دلایل حضور بنده جهت جلوگیری از وقوع چنین مواردی است مطمئن باشید که با ابزار شفافیت، قانون و انصاف به شدت با آن برخورد خواهم نمود. اگر قرار بود بنده هم در جهت منافع گروهی قدم بردارم مطمئناً خودم رو به جناح های سیاسی یا گروه‌های مختلف متصل می کردم تا بتوانم از مزایای آنها استفاده کنم. همین که بنده به صورت مستقل وارد شده‌ام نشان از این دارد که لازم است در صورت نیاز با گروه‌های قدرت، مبارزه و مقابله کنم. دومین مسئله اینکه بنده در حال حاضر دارای شغل هستم و علاقه زیادی نیز به آن دارم و بنابراین هرگز به خاطر حفظ جایگاهم در شورا معامله نخواهم کرد. بنده به عضویت در شورا به عنوان یک شغل نمی‌نگرم بلکه به آن به عنوان یک تعهد نگاه می کنم تا بتوانم از حقوق خود و همشهریانم دفاع کنم. در خصوص اینکه چگونه دیگران رو با خودم همراه خواهم نمود لازم به ذکر است که هیچ ابزاری بهتر از شفافیت و برنامه‌ریزی نیست. در کنار قوانین مشخص و برنامه ریزی صحیح و اعلام شفاف آنها و نتایج به کارگیریشان در سطح جامعه مسلما دیگران ناچار از همراهی خواهند بود.

      3- در خصوص سوال ۳ ، لازم به ذکر است که برنامه های ارزشیابی که در شهرداری ها به تصویب رسیده یا توسط وزارت کشور ابلاغ شده مسلما مربوط به زمان های قبل بوده و با توجه به تغییر و تحولاتی که در نوع سازمان‌ها در حال رخ دادن هست این دستورالعمل ها هم به مرور نیازمند تغییر هستند. می دانیم که ساختارهای سازمانها نسبت به این تغییرات یک مقدار مقاوم هستند و این نیازمند کار و تلاش بیشتر هست البته اگر در انتخاب مدیران و انتصاب آنها شفافیت داشته باشیم و بر اساس عملکرد آنها پاداش و تشویق و ارتقا را انجام دهیم تا حدودی می‌توانیم این معضلات را حل کنیم اما این قضیه به فرهنگ سازمانی هم برمیگرده که یک امر بلندمدت است انتظار نداشته باشید در یک دوره کوتاه مدت چهار ساله تحولات خیلی زیادی در سازمان‌ اتفاق بیفتد اما اگر پایه و اساس و بستر آن را فراهم کنیم می توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده شاهد مشکلات کمتری در این زمینه باشیم. برای تفهیم واضح‌تر منظورم فیلم زیر که در این خصوص آماده شده است را مشاهده نمایید. با ابزارهایی که در این کلیپ معرفی می‌شوند و ایجاد بستر رخداد آنها در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد سطح بالاتری از مدیریت و کارجمعی باشیم.

      برای مشاهده ویدئو اینجا را کلیک کنید.

      4- در خصوص سوال چهارم و ساعات حضور شایان ذکر است که حضور افراد در شورای شهر به دو صورت عضو موظف و غیرموظف است که مسلما بنده با توجه به شغل هیات علمی خود به صورت غیر موظف حضور خواهم داشت. همچنین شایان ذکر است که کار در شورای شهر تنها منوط به حضور فیزیکی نیست. ممکن است در صورت نیاز در روز 80 درصد اوقات خود را به کار شورا اختصاص می‌دهم اما در خارج از محل شورای شهر. بنده حتی زمانی که در دانشگاه حضور دارم با استفاده از پیامک یا تماس تلفنی، سیستمهای انلاین و … قادر به انجام امور شورا و پیگیری آن‌ها خواهم بود. حتی در تعامل با دانشجویان خود شنونده انتقادها و پیشنهادهای آنها هستم و صحبت‌های آنها را به شورا منتقل خواهم نمود. جدای از حضور در دانشگاه در جلسه‌های متفاوت نیز حتی این روند را در پیش دارم. میانگین ساعاتی را که در شورا میگذرانیم مهم نیست بلکه تمام اعضا این دغدغه را دارند تا مشکلات شهر را سامان دهند. بنده حقوق خود را از دانشگاه دریافت می‌کنم و مسلما به خاطر مبالغ حق‌الجلسه وارد این عرصه نشده‌ام. هدف اصلی بنده تعهدی است که به شهروندانم دارم.

  2. مسعود عباسی فارسیژوئن 15, 2021 از 8:08 ق.ظپاسخ

    به امید موفقیت دکتر صفری و تمامی دوستداران توسعه و پیشرفت ایران اسلامی و شهر عزیزمان شیراز

  3. انشالله موفق و پیروز باشید، استاد مسئولیت پذیر و لایق بهترینها هستید. به امید موفقیت استاد صفری

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت نیواِستادی می باشد.
X